söndag 5 augusti 2007

Sista måltiden

Så var det sista måltiden på semestern och det måste ju firas på något sätt. Det blir foreller i en provensalisk marinad med en dragonsås och bakade potatis. Marinaden hittade jag i GP förra sommaren och är gudomligt god. Den kalla dragonsåsen som är underbar till är svärmors recept och är himmelsk!



Här kommer receptet på Provensalsk marinad, den fungerar ypperligt på fisk och kyckling. Jag har inte testat den på kött ännu så länge.

Jag rekomenderar att marinaden får ligga och dra längre än vad som står i receptet.
minst 2 timmar för fisk och kyckling kan med fördel läggas i marinaden dagen innan.





Recept på Svärmors himmelska dragonsås till fisk
Tillägg: Jag glömde att nämna att såsen bör göras dagen eller minst 4 timmar innan servering så att dragonsmaken får utvecklas.
  • 4 dl cream fraich (jag har testat med Grekisk Youghurt på burk i brist på annat vid ett tillfälle och det fungerade lika bra)
  • 2 dl vispad grädde
  • 1-2 vitlöks klyftor
  • 1 msk torkad dragon eller 3 msk färsk dragon
  • 1/2 msk citron peppar
  • salt efter smak
Smaklig måltid!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för så bra recept måste jag genast bokmärka!