fredag 9 maj 2008

Min trädgård - Framsida











För 3 år sedan så la vi om all marksten runt hela huset och då passade jag på att planera för rabatter på framsidan av huset. Förra året slutförde jag projektet med att lägga en stenkant mot gräsmattan för att göra det hela mer lättskött. Personligen blev jag väldigt nöjd med resultat av att blanda gatsten och marktegel det gav mer liv åt det hela.

Jag har planterat 2 st buxbom på vardera sidan av kröken i rabatten förra året för att skapa en inramning till våran köks utbyggnad och ge rabatten en form även på vintern. Men de är små ännu och det ta något år innan de blir snygga form klippta klot.

Färgerna går i rosa, blått, purpur och med något enstaka inslag av mörk röd under sommaren, ex stärnflocka, rudbeckia- Magnus, stäppsalvia, olika sorters pioner, iris, bolltistel, purpurklätt osv.
I den lilla rabatten som är mot väggen så står det 3 styck the Fairy rosor som blommar juni/juli- frosten kommer och Rosenstav.

På vårkanten kan man inte vara lika kinkig med färger utan då är det en salig blandning och med inslag av gult, krokusar, hyacinter, botaniska tulpaner, snödroppar, vitbladig lungört osv. Men tanken är att inget gult ska finnas som blommar på högsommaren och den sista plantan som är gul blommande ska flyttas snart så fort jag blir klar med nästa rabatt ansiktslyftning på baksidan av huset. Här kommer några bilder med olika vyer av rabatten som den såg ut häromdagen.

Ni får alla ha en underbar helg!


3 kommentarer:

Synnøve. sa...

Din trädgård är en trädgård som jag gärna skulle vilja ha....
Den var så mysig.
kram Synne :D

hugan sa...

Jösses vad du står i o arbetar!!
här händer det mycket! jag tror jag börjar vara gammal, det går så långsamtt allt jag tar mej för...inspirationen är åxå svår att finna! sån tur att du kan sprida dina ideér vidare! :)

Taklyftet sa...

Tack Synne för dina snälla ord!

Huga, jag är en periodare ;-) just nu är inspirationen på topp och då är det lika bra att passa på att få så mycket som möjligt gjort.