tisdag 20 maj 2008

Veckans trädgårdsbilder - Kontrast färger



Tovsippan blommar så vacker!



Min gula underbara Azalea är på väg att slå ut.



Lite trädgårds dekoration men gul och lila allium som blir helt underbart ihop. Det gula verkligen lyfter fram de lila Allium knopparna.

För tillfället är Allium min favorit i rabatterna!

Uppdatering: Den gula lupin liknande blomman som jag inte visste namnet på är en:
Gul blomma, Lupinväppling

Lupinväppling, rävböna, Thermopsis montana, är en flerårig, beståndsbildande ört som kan bli upp till åttio cm hög. Arten kommer från Nordamerika. Stjälkarna är upprätta och har strödda, trefingrade blad med lansettlika, silverhåriga småblad.

Lupinväppling blommar i maj-juli med gula blommor som sitter i en toppställd, ganska gles och långsträckt klase. Fruktbaljan är hårig och mångfröig.

Lupinväppling odlas som prydnadsväxt i trädgårdar i soligt läge med väldränerad, näringsrik jord. Jordbruket odlar den som gröngödslingsväxt. Den förekommer också sällsynt förvildad i södra och mellersta Sverige och påträffas vanligen på kulturpåverkad mark, på väg- och åkerkanter m.m.





Lite till Allium som jag inte kan motstå.



Fänrikshjärtanen blommar så vacker under Magnolian. Detta är en blomma som jag rekomenderar till alla, den är rätt liten och oansenlig men den bildar mattor som marktäckare och blommar hela sommaren från tidig vår.



Min häggmispel vid vedboden har nästa blommat över.



Röd bladig revsuga har jag i hela trädgården och på massor av ställen där jag INTE vill ha den, lätt tendens att vare ett ogräs. Fast när den blommar är den väldigt vacker.



Lite mer botaniska tulpaner.

Inga kommentarer: