måndag 13 oktober 2008

Älgjakts premiär







För er som inte vet så är det älgjakts premiär i södra Sverige idag, det är alltid andra måndagen i oktober.
Det får mig att bli nostalgisk, min fars älglag samlades alltid under trädet som ni ser på bilden för att gå igenom hur de skulle lägga upp dagens jakt. Trädet är utan för mitt barndoms sovrumsfönster och idag är det min sommarstuga. Varje dag gubbarna var ute och jagade så såg jag dem sitta under trädet med sin ryggsäckar, termosar med varmt kaffe som rök i kylan och sina gevär under det färgsprakande trädet. Fram tills dess att jag var 13, år då jag kom underfund med att det fanns roligare saker att jaga (killar ;-), så hände jag med i jakt drevet och gick över stock och sten och plumsade runt i myrar och satt med min far på pass .

Till minne av min far

1941-01-09 - 2006-06-09


2 kommentarer:

ColonialEast sa...

Vilket mysigt inlägg och fin bild av din pappa. Förstår att du blir nostalgisk idag! Kan se framför mig din pappa sittandes under det där fina trädet.

Kram, Petra

Hade lite tankar kring trappen nedan men det passade síg inte riktigt att ta det i samma kommentar. Jag återkommer.

Synnøve. sa...

Hej vännen.
Visst är det lite sorgligt när de man glad i blir borta en efter en.
Kan tänka mig att jakten i år går på samma vis som förr om åren.
Din far är nog med de andra i tankarna.

Ang trappan så gillade jag nog de nedersta bildera bäst.

Hoppas nu att allt är bra med dig.
Stor kram fårn mig.
Synne.