tisdag 10 februari 2009

Första strykning klar



Så var första strykning med grundfärg är klar på fem stycken av dörrarna och det är "bara" 2 slut strykningar till. Det är de fem dörrar som ska vara på bottenvåningen och jag kan knappt vänta tills de är på plats.

För er som inte målar så mycket så har jag ett tips, fuska inte med grundmålningen och tro att ni ska måla med den riktiga topp färgen direkt. Det blir mycket finare yta om man grundmålar och spacklar sen, sen kan man lätt slipar ner allt damm, spackel och trä som reser sig innan man målar slut lagren.


Tillägg 09-02-11: Jag glömde att säga att det gäller trä rena ytor. När det gäller redan målade ytor så bör man målartvätta och eventuellt slipa för att få en bra fäst yta för att måla på toppcoaten.
Sen så är det viktigt med en bra pensel, köp gärna en dyr en för det lönar sig om man ska måla mycket och vill att ytan ska bli fin. Fråga också i färgaffären om färgen är bra och flyter ut bra medan man målar. Jag har gjort misstaget en gång och köpt Hornbachs egen billiga färg och det slutade med att jag fick slipa om och måla om alltihop för det såg för bedrövligt ut och allt var alldeles randigt, vart enda penseldrag syntes.

Lycka till med erat målande!




3 kommentarer:

ColonialEast sa...

Vad skönt med lite hjälp! De får gärna komma hit när de är klara hos er :-)

Jättefint trycke från Sibes!

Synnøve. sa...

Jag tycker ni är så himmla duktiga på att fixa huset.
Är imponerad.
De blir fina de där dörrarna.
Själv ska jag finna vägen upp till sängen snart.
Det kan vara svårt nog det av och till.
Kram synne.

Erika sa...

Har målat en gammal furukökstol med grundfärg i dagarna, skall måla den med min rosa färg vilken kväll som helst. Ska jämföra med det lilla bordet som jag inte gjorde något med utan bara målade rakt på utan grundfärg. Har ju ett stort fint skåp som jag vill måla vitt och jag måste ha övat upp mig tills dess.