måndag 11 maj 2009

Vårtecken utmaning nr 8 - Hisingen runt och grönsakskland




Veckans första vårtecken är att min älskling har deltagit i det första cykel loppet för i år - Hisingenrunt. Det var en något trött och svettig man som kom i mål efter 11 mil till hustruns hejar rop.




Sen så fick jag mig ett ryck i helgen medan maken var ute och cyklade och fick för mig att jag skulle göra något åt min stackar eftersatta grönsaksland... som jag knappt odlar några grönsaker i för att sniglarna äter upp allt, överst ser ni före och nederst efter. Planen är att jag ska försöka ha lite jordgubbar, luft lök, gräslök, pumpa och en jordärtskocka i landet i år och till nästa år kommer landet att ersättas med planteringslådor och hallon och rödavinbärs buskarna ska flyttas på så allt blir mer lätt tillgängligt. Men för året så försökte jag göra det bästa av det hela och det är i varje fall nu mera fritt från ogräs ett tag.




I min drivbänk som skymtar till höger i bilden vid grönsakslandet så har det första salladsplantorna kommit upp och växer så det knakar.




Och mina rabarber är så fina... suck men i är blir det ingen rabarber paj till mig eftersom jag får gallstensanfall på dem. Så jag skänker bort en del och tänker fysa in lite till mig själv till jag har blivit av med min irriterande galla. Så de första ut som har fått lite rabarber är Ika på plantbytar kvällen efter jag sett hennes lilla planta som hon hade köpt och en av mina bästa väninnor som jag ska på soppkväll hos på onsdag.

8 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hej på morgonkulan.
Spännade med ett cykellopp. Jag måste fixa min cykel så jag kommer ut och får motionera lite.

Så fint det blev i din rabatt. Du får gärna komma hit fortsätta här, hehe.
Sitter uppe och jobbar. Ser på en engelsk krim. Inspektor Lewis. Det är bra tv det.
Ha en fin dag när du vaknar.
Kramen Synne.

Familjen Olsson sa...

Hörde av min make att han hade sett er båda i startområdet för Hisingen Runt. Han cyklade också 11 milsrundan.
Jag placerade mig utmed banan på ett par olika ställen med vår dotter och hejade på honom för fullt. Dom är duktiga våra män!

Erika sa...

Jag försöker ta hand om min planta så bra jag bara kan. Den har fått extra go kobajs på sig med. Hoppas den blir lika fint som din tillslut.

Vimsingen sa...

Wow vilken duktig man du har 11 mil är långt.
http://minlillaveranda.blogspot.com/Vimsingen

Malin Winbladh sa...

Jag hade gärna varit spekulant om jag bott lite närmare, älskar rabarber men de går inte alls i vår talldunge!
Hälsar
/Malin

Lindas trädgårdsblogg sa...

Min man cyklade också Hisingen runt! Fast han fick klara sig utan mina hejarop...

Härftig med före- och efterbilder. Vad du jobbat! Jag fattar inte att du kan gräva ett trädgårdsland som gravid! Det hade jag aldrig orkat eller klarat! Strong woman!

Lindas trädgårdsblogg sa...

PS. Om jag bara hade fixat i ordning min köksträdgård (in my mind) skulle jag gärna tagit mot lite rabarber. Våra rabarber försvann förra året...

hugan sa...

11 mil! Jösses! Det var starkt jobbat! Och du är minsann inte mycket sämre som gjort så fint i landet! Du får vara lite försiktig med tunga rörelser hörrudu..!

Ha nu en finfin helg! Kram