måndag 18 maj 2009

Vårteckenutmaningen - Grand Final




Så var det sista gången för vårteckenutmaningen som Humlebacken drog igång. Det har varit kul att följa hur våren har gått framåt i landet och också hur det har framskridigt i min egen trädgård. Fast jag tror att jag kommer att försöka fortsätta att vika måndagarna till min trädgård på bloggen.

Väpplingen blommar har precis börjat blomma, men tyvärr är det nog sista året för denns liv i mina rabatter för den har en otrevlig tendes att sprida sig rätt rejelt så till nästa år kommer den att bli flyttad till skogskanten bakom huset istället.
En rödbaldig Törel blommar så vacket och Vårkragen har börjat blomma även hemma hos mig.




Min vackra japanska lönn har fått så fina röda blad och rödavinbären blommar för fullt.
Mitt ogräs till rödbladig Revsuga blommar för fullt överallt i gräsmattan och Lagerhäggen har slagit ut.






Mina botaniska tulpaner har blommar för fullt. Tyvärr har det varit mulet varje gång jag har fotat så jag har inget kort på dem utslagna för det har en otroligt vacker täckning inuti.





Tovsippan blommar men tyvärr har min "vän" haren knippsat av hälften av knopparna. Häggmisteln har nästan blommat över redan.




Sen så håller jag på att vänja alla mina frösådder att de ska komma ut så det är ett evigt kånkande på brickor fram och tillbaka. Sen så svämmar det över i var enda fönster med tomatplantor, chiliplantor och paprikaplantor som jag fått på plantbytardagen och av en kollega på jobbet.



2 kommentarer:

Mejrams! sa...

Så mycket fint du visar. Du verkar ha en jättefin trädgård. Ja, väpplingen, den kan ta för sig rejält. Ha en bra kväll!/Merja

Lindas trädgårdsblogg sa...

Oj vad mycket du har som blommar! Och många plantor att ta hand om. Det är svårt nu när det är kallt på nätterna och varmt på dan. Lätt att glömma ta in! Visst skulle man haft ett växthus!