torsdag 23 juli 2009

Trädgårds uppdatering



Ingen Minior i sikte ännu och vadslagningen är i full gång hos släkten när pyret dyker upp. Nu har även makens familj lämnat in sina bud och svärfar tror 27 Juli, svärmor 1 Augusti och svägerskan 25 Juli.... usch vad nära det är. Fast nu börjar jag tycka att börjar bli dax, fingrarna är som frukostkorvar... inte prinskorvar och fötterna är groteskt svullna men förövrig så mår jag bra.

Det var återigen ett tag sedan jag gjorde något inlägg om min trädgård så det blir återigen lite bilder från de senaste veckorna och det mesta som jag visar har blommat över. Men i år så frodas ogräset i min rabatter för jag har stora problem att komma ner i markhöjd nu mera.

Ovan ser ni min örtrabatt med min gigantiska salvia och en liten rabatt som jag har döpt till min plantbytar rabatt, för varje år ökar den i storlek och mycket av det jag får på plantbytar dagarna med trädgårdsnätverket hamnar här innan det flyttas vidare efter jag har fått koll på vad det är jag har fått och hur stort det blir.





Till min förvåning så blommar min gigantiska Salvia för fullt, jag trodde att det bara var en ren kryddväxt och att den inte skulle blomma men efter 4 år så förvånade den mig.
Mina Digitalis/Fingerborgsblommor blommar för fullt över allt i trädgården.
Rosenskäran blommade så vackert i bakgrunden från min malva.
Sist så ser ni ett av mina sista bytes plantor som jag fick av en kollega en vit Storklocka som blommar så vackert framför min vitkantade Hosta och Pionerna.




Mina Pioner har blommat något helt fantastiskt i år men fråga mig inte vad de heter för det har jag inte en aning om.




Min röda sjärnflocka har äntligen tagit sig riktigt bra i år, den vanliga rosa däremot är helt gigantisk.




Förra året så köpte jag en vitbladig Paradis buske på rea hos Isakssons efter att jag blivit förälskad in en likadan buske på Trädgårdsrundan i Skåne. Vad jag förstod så skulle det ta 3-4 år innan den blommade men det visste inte min buske om och den har blommat något helt fantastiskt trorts att busken är pytte liten.

5 kommentarer:

hugan sa...

Grattis på tvåårsdagen! De där dagarna kommer jag aldrig ihåg..
Men vilka fantastiska rabatter!! Sannerligen olika på var vi bor...här känns det som allt stått still i sommar. Tråkigt.

Ja jag hoppas bebisen snart tittar ut i världen, jag förstår att det känns svullet och jobbigt med allt!
Lycka till-kramar!!

Erika sa...

Inte långt borta nu.
Jag glömmer så lätt av rabatterna när de slutat blomma som mest.

Ska kolla med S om när vi kan komma och hämta ställningen. Han är lite stressad.

Synnøve. sa...

Vackert i dina rabatter. Gillar så mycket den vita stora klockan.
Är det frön man planterar eller?
Skulle vilja ha massor av plantor som kommer igen år efter år...

Det lille nurket håller er och oss andra på halster...
Får se när nurket vill komma...
Säger fortfarande den 3 augusti...
Kramen på er allihop.
Synne.

Leena - By the sea i Tosteberga sa...

Tjoho!
Grattis på tvåårsdagen!!
Nu undrar jag varför du inte har bloggat sedan i torsdags...har minior anlänt? Håller i vart fall tummarna att allt går bra:-)

hugan sa...

Jag undrar om bebis anlänt nu..??



Ha det bäst i vilket fall!