söndag 14 september 2014

Grusat var det här


Innan - ovan och efter - nedan. Jag känner knappt igen mig längre i trädgården. På måndag eller tisdag kommer de och gjuter grunden sen dröjer de några veckor innan de börjar resa stommen. Till våren ska vi bygga en ny altan på vänstersidan om Vinterträdgården och på ca halva framsidan. Innan dess måste jag bygga en mur för att få en snyggt möte mellan altanen och gräsmattan som har en nivåskillnad vilket man inte ser från det här hållet.


Min vackra Azalea har fått flytta och alla ormbunkar som växte i den hemska stenktanten har fått gå hädan för grävskopans framfart.



Före och efter från en annan vinkel. På den här sidan kommer jag behålla gruset och kompletera med sjösten mot husmuren och trampstenar.



Den stökiga rabatten som skymtar med Rosenflockel i ska få sig en omorganisation till våren för jag måste flytta på Rosenflocken för den hamnar mitt i den nya mur jag kommer att bygga. Den här sidan kommer få ett Asien inspirerad utseende.



2 kommentarer:

Erika sa...

Nej va tråkigt att ormbunkarna inte gick att rädda undan grävmaskinen. När du skriver sjösten är det plattor eller sjöstensblandning av smågrus? Vad kommer du ha i kanten mot gruset från gräsmattan?

Taklyftet sa...

Ombunkarna hade väl gått att rädda men jag orkade och hann inte gräva upp dem också och sen har vi mer på tomten. Det kommer bli dekorgrus - ex sjöstensblandning eller liknande som får ligga på den här sidan efter som det kommer bli en norrsida och gräset ändå inte kommer att växa där. Vi kommer ha en stenmur/stenkant mellan grämattan och den nya altanen och asien delen för att få så lite jobb som möjligt i framtiden.